Atelier 9: Irlande (SOFEIR)
Responsables de l’atelier
Karina Benazech Wendling
Université de Lorraine
karina.wendling@univ-lorraine.fr
Vanessa Boullet
Université de Lorraine
vanessa.boullet@univ-lorraine.fr
Marion Bourdeau
Univ. Jean Moulin Lyon 3
marion.bourdeau@univ-lyon3.fr
Déplacements et dépassements des frontières de l’intime : ‘Sh’khol’ (Colum McCann, 2015) et l’expérience de la liminalité.
La nouvelle “Sh’khol”, publiée par Colum McCann dans son recueil Thirteen Ways of Looking (2015), aborde les thèmes de frontières et de déplacements de manière oblique. Rien en effet dans l’intrigue n’évoque ces notions : sur la côte ouest irlandaise, un enfant disparaît, et la nouvelle, à travers le point de vue de sa mère, détaille l’attente durant l’enquête policière menée pour le retrouver. Toutefois, frontière(s) et de déplacement(s) apparaissent comme des fils rouges permettant à la nouvelle de trouver sa cohérence et son équilibre : la mère, Rebecca, une Irlandaise juive exerçant comme traductrice professionnelle, vient de déménager dans un cottage au bord de l’océan suite à un divorce difficile. Vivant de manière quasi recluse, quelque peu décalée, elle élève seule son fils, Tomas, un adolescent atteint de surdité qu’elle a adopté enfant en Russie et dont la disparition en mer provoque chez elle un déplacement de ses priorités et à une réévaluation de l’existence. Frontières entre réalité et langage(s), entre terre et mer, entre réalisme et magie – via l’évocation de la figure du selkie, créature du folklore celtique et scandinave – entre enfance et adolescence, entre validité et handicap, entre identité(s), entre ressenti des parents du disparu et soupçons de la police, sont interrogées et bousculées par ce texte qui représente un pas de côté – épousant la perspective d’une mère qui semble vivre les évènements dans une sorte de flottement – afin de raconter une expérience de suspension et de liminalité totales.
Mon intervention propose donc d’examiner les manifestations de ces frontières, qui sont souvent celles de l’intime, tout en analysant leurs déplacements et dépassements permettant à cette nouvelle de bousculer aussi les frontières de genre, ce qui promettait d’être un récit à suspense se révélant finalement être la chronique d’une phase de liminalité cruciale dans la vie des personnages et leur relation, une ‘bildungsnouvelle’ narrée du point de vue du parent.
Biographie
Marion Bourdeau, Maîtresse de Conférences à l’Université Jean Moulin – Lyon 3, a effectué sa thèse de doctorat en Études Irlandaises à l’Université de Caen Normandie sous la direction du Professeur Bertrand Cardin. Sa recherche, qui utilise notamment un angle d’approche stylistique, porte sur la littérature irlandaise contemporaine, et en particulier sur l’écriture de la spatialité et de l’éthique dans l’œuvre fictionnelle de Colum McCann.
Patrick Duffy
Trinity College, Dublin
pduffy1@tcd.ie
Frontier politics in County Monaghan and perceptions of north and south, 1828-45
This paper will investigate the emergence of a cultural, religious and political frontier in Ireland during Daniel O’Connell’s campaigns for Catholic emancipation and repeal of the union between Britain and Ireland. This will be done by studying politics in County Monaghan. As the ‘shatter belt’, as Tom Garvan terms it, between Protestant Ulster and Catholic Ireland, Monaghan is the ideal county to study. One quarter of its population were Protestant, and control of the county was considered essential by both supporters and opponents of emancipation and repeal. Monaghan Catholics portrayed themselves as being in the ‘gap of the North’. In 1828, when the Catholic Association organised a fundraising tour in Ulster, armed Orangemen in Ballybay prevented them from proceeding further north. Propaganda praised them as ‘defending Protestant Ulster from the Catholic south’. Engaging with Robert Sack’s theory on territoriality, 1828 was the first time that Protestants mobilised to defend Ulster as a unit, rather than individual towns and villages. Building on Anthony Cohen’s work on symbolic boundaries, it will use unique individuals like Sam Gray, leader of the Ballybay Orangemen to establish northerners and southerners’ perceptions of one another. Gray, who was tried several times for murder, was portrayed by the northern Protestant press as an Ulster Protestant hero but by the southern nationalist press as a role model for ‘half-bred’ and ‘ignorant’ northern Protestants. Like Peter Sahlins’ study on Cerdanya between France and Spain, Monaghan will be used to investigate the transmission of identities from the periphery to the centre. The editor of the Belfast Vindicator, Charles Gavan Duffy, who portrayed his upbringing in Monaghan as being under Protestant oppression, invited O’Connell to Belfast in 1841, prompting territorial opposition from Protestants similar to 1828.
Select bibliography
Cohan, Anthony P., The symbolic construction of community (Chichester, 1985)
Duffy, Patrick Barry, ‘The invasion of Ulster, 1828: political mobilisation, territoriality and the identity of Ulster Protestants’ (M.St. thesis, University of Oxford, 2021)
Farrell, Sean, Rituals and riots: sectarian violence and political culture in Ulster, 1784-1886 (Lexington, 2000)
Garvin, Tom, The evolution of Irish nationalist politics (2nd ed., Dublin, 2005)
Gavan Duffy, Charles, My life in two hemispheres (2 vols, New York, 1898)
Johnson, D.S., ‘The trials of Sam Gray: Monaghan politics and nineteenth century Irish criminal procedure’ in Irish Jurist, xx (1985), pp 109–34
Maume, Patrick (ed.), The repealer repulsed by William McComb (Dublin, 2003)
Sack, Robert D., Human territoriality: its theory and history (Cambridge, 1986)
Sahlins, Peter, Boundaries: the making of France and Spain in the Pyrenees (Berkeley, 1989)
Biography
Patrick Duffy is a Ph.D. candidate at the Department of History at Trinity College, Dublin and an Irish Research Council Government of Ireland Postgraduate Scholar. His research investigates the emergence of a cultural, religious, and ethnic frontier between Ulster and the rest of Ireland during the campaigns for Catholic emancipation and repeal of the union from 1823 to 1845. This is done by studying popular politics and sectarian relations in County Monaghan. He has a B.A. in history and modern Irish from University College, Dublin and a master’s in modern British history from the University of Oxford.
Patricia Fournier-Noël
IAE Paris-Est, Université Paris-Est Créteil (UPEC)
patricia.noel@u-pec.fr
« Déplacement ou dépassement des frontières dans l’enseignement primaire en République d’Irlande ? »
Le système éducatif irlandais, et plus particulièrement le premier degré, se caractérise par de multiples frontières, notamment religieuses, linguistiques, ethniques ou sociales. Toutefois, depuis les années 1970, et de manière plus accrue depuis les années 1990, ces frontières se sont déplacées, voire ont été dépassées avec, par exemple, le développement d’écoles multiconfessionnelles, d’abord à l’initiative de parents d’élèves puis, à la fin des années 2000, à l’initiative des Conseils pour l’éducation et la formation (Education and Training Boards), mais aussi une remise en cause de la place de la religion au sein des écoles confessionnelles.
Ces évolutions sont liées en partie à la redéfinition des frontières entre sphère publique et sphère privée en République d’Irlande, dans un contexte à la fois de sécularisation de la société irlandaise et de diversité accrue du fait d’une immigration significative et du retour de certains émigrés irlandais.
Cette communication vise à analyser l’impact des évolutions récentes en matière de place du du religieux dans l’enseignement primaire (Fischer, 2016 ; Kitching, 2020 ; McGraw et Tiernan, 2022), de modèle d’accueil des élèves immigrés ou de parents immigrés (Devine, 2011), mais également de définition du temps scolaire (NCCA, 2017) et d’intégration des programmes d’enseignement (NCCA, 2023).
Nous nous intéresserons donc aux tensions pouvant exister dans l’enseignement primaire entre des tentatives de dépassement des frontières religieuses, linguistiques, ethniques ou sociales et le déplacement ou le maintien de ces frontières. Nous partirons du cadre sociétal dans lequel les écoles primaires opèrent pour nous intéresser aux politiques éducatives mises en place et à leur impact sur la définition des frontières entre les différents acteurs en présence (établissements, parents, élèves).
Bibliographie
DEVINE, Dympna. Immigration and Schooling in the Republic of Ireland – Making a difference? Manchester : Manchester University Press, 2011.
FISCHER, Karin. Schools and the Politics of Religion and Diversity in the Republic of Ireland: Separate but Equal? Manchester : Manchester University Press, 2016.
KITCHING, Karl. Childhood, Religion and School Injustice. Cork : Cork University Press, 2020.
McGRAW, Sean et Jonathan TIERNAN. The Politics of Irish Primary Education: Reform in an Age of Secularisation. Oxford, etc. : Peter Lang, 2022.
National Council for Curriculum and Assessment (NCCA). Consultation on the Proposals for a Curriculum in Education about Religions and Beliefs (ERB) and Ethics: Final Report. NCCA, février 2017.
NCCA. Primary Curriculum Framework: For Primary and Special Schools. NCCA, 2023.
Biographie
Thèse en Études du monde anglophone – Civilisation irlandaise (2016) : « Minorités et enseignement primaire en République d’Irlande : Études de cas d’écoles confessionnelles », sous la direction de M. le Professeur Wesley Hutchinson, Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3.
« Transmission religieuse et liberté de conscience à l’école primaire en République d’Irlande : vers une convergence des approches catholique et anglicane ? ». In Croyances contemporaines : regards croisés sur le Monde Anglophone, Babel Civilisations, Université de Toulon, n°XIII, 2017, p. 79-103.
« L’interculturel comme horizon pour l’éducation : le cas de l’école primaire en République d’Irlande ». In Revue LISA/LISA e-journal [En ligne], vol. XII-n° 4, 2014, mis en ligne le 17 juin 2014. DOI : 10.4000/lisa.6154. https://journals.openedition.org/lisa/6154
Marine Galiné
Université de Reims Champagne-Ardenne
marine.galine@univ-reims.fr
Le cimetière comme espace liminal et interstitiel dans « The Brown Man » (Gerald Griffin, 1827) et Carmilla (Joseph Sheridan Le Fanu, 1872)
Cette communication se propose d’analyser le trope du cimetière dans le conte horrifique de l’écrivain irlandais catholique Gerald Griffin (« The Brown Man », publié dans “Holland-Tide;” or, Munster Popular Tales) et dans la novella vampirique Carmilla de l’Anglo-Irlandais Joseph Sheridan Le Fanu. Dans ces deux récits, le cimetière est un espace de la révélation – de la nature cannibale de l’homme brun, lorsque sa jeune épouse Nora le surprend en plein milieu de la nuit (Griffin), et de la nature vampirique de Carmilla lorsque l’expédition punitive menée par le général Spielsdorf plante un pieu dans le cadavre endormi de celle-ci (Le Fanu) – mais aussi du non-dit, de l’événement rapporté auquel l’héroïne ne jouit que d’un accès indirect (Nora entraperçoit son mari de dos, tandis que Laura est récipiendaire d’un récit a posteriori narré par un homme).
Nous nous attacherons à analyser le cimetière de Muckross Abbey (Griffin) et du château de Karnstein (Le Fanu) en tant qu’espace à la fois central et marginal, cartographié et flottant, de résolution (temporaire) comme de non-clôture, à la lumière des travaux de Michel Foucault sur l’hétérotopie. Nous présenterons également la façon dont ce lieu interstitiel permet la transgression grotesque des frontières entre mort et vivant, intérieur et extérieur (Thomson, The Grotesque, 1972, 8), offrant une déclinaison du carnavalesque bakhtinien (Bakhtine, Rabelais and his World, 1968) qui s’affranchit des codes génériques et genrés du gothique irlandais. Enfin, il s’agira d’envisager le cimetière en tant que « membrane hybride » (Viljoen et Van Der Merwe, Beyond the Threshold: Explorations of Liminality in Literature, 2007, 10) permettant de nouvelles constructions de la féminité et de l’altérité.
Biographie
Marine Galiné est détentrice d’un doctorat en études irlandaises consacré à l’étude des femmes et du féminin dans le gothique irlandais du dix-neuvième siècle, sous la direction du Professeur Sylvie Mikowski. Sa recherche s’intéresse également à la circulation des motifs gothiques dans la culture populaire actuelle et aux interactions entre corps et espace dans ces productions. Elle a publié sur des auteurs irlandais, de William Carleton à Joseph Sheridan Le Fanu, mais aussi sur Guillermo Del Toro (Crimson Peak, 2016) et Mike Flanagan (The Haunting of Hill House, 2018). Elle est actuellement PRAG d’anglais au Campus des Comtes de Champagne de l’université de Reims et chercheuse associée au CIRLEP (Centre Interdisciplinaire de Recherche sur les Langues Et la Pensée).
Louise Gerbier
Université Sorbonne Nouvelle
louise.gerbier@sorbonne-nouvelle.fr
Un endroit hors du monde : de l’Irlande du Nord à l’Iraq, la fabrique de la torture moderne comme franchissement de(s) frontière(s)
Nous proposons ici de construire une analyse de la pratique de la torture par-delà les frontières en prenant pour point de départ le recours, pendant l’opération Demetrius en Irlande du Nord, (août et octobre 1971) à ce que l’on nomme les “cinq techniques”, un ensemble de pratiques standardisées comprises comme un “interrogatoire poussé”, et comprenant la privation sensorielle.
En examinant d’une part la généalogie de cette pratique spécifique de la torture, qui circule entre les Etats, et en étudiant d’autre part un mode de régulation politique et sécuritaire qui repose sur le déplacement et la désorientation, on cherchera à mettre en lumière les conditions d’élaboration et de diffusion de ces pratiques répressives.
On peut mettre en évidence une série continue de recours à ces “techniques”, d’abord comme outil de régulation coloniale puis comme pratique contre-insurrectionnelle, depuis les camps d’internement kenyans jusqu’aux cellules de Guantanamo, en passant par les deux “laboratoires” que sont l’Irlande du Nord et l’Iraq. Ainsi, cette pratique franchit nombre de frontières pour, paradoxalement, mieux les contrôler, et son développement correspond à un véritable transfert de compétences entre acteurs étatiques.
Cependant, les « cinq techniques » font aussi jouer la notion de frontière dans un autre sens : elles se déploient en effet dans espace extrêmement hétérotopique, ce que Suzanne Cusick nomme “espace hors du monde”[1], et placent leurs victimes au seuil du monde des vivants[2]. Dans le cas de l’Irlande du Nord, cette spécificité est particulièrement identifiable, les victimes étant soustraites en secret à un processus de rétention exceptionnel déjà régi par une législation d’exception.
Nous voudrions montrer que la seule manière d’éroder l’hétérotopie qui protège ces violations des droits consiste pour la recherche à articuler l’approche comparative, qui permet de mettre en rapport ces pratiques en s’affranchissant des frontières géopolitiques, et la mise en récit de ces mêmes pratiques, qui permet de s’affranchir des frontières mémorielles.
Biographie
Ancienne élève de l’ENS de Lyon, agrégée d’anglais et doctorante contractuelle au sein de l’équipe de recherche CREW (EA 4399) et de l’ED MAGIIE (ED 625) à l’Université Sorbonne Nouvelle ; mes travaux portent sur la relation entre corps individuels et corps politique dans des contextes institutionnels violents – prisons, interrogatoires, interaction avec des forces armées – pendant le conflit nord-irlandais.
Dernière publication : « Troubles dans le genre : l’intégration du récit historique dans la sitcom à travers l’étude de la série Derry Girls », Revue d’histoire culturelle [En ligne], 6 | 2023. URL : http://journals.openedition.org/rhc/4914
Julien Guillaumond et Vanessa Boullet
Université Clermont-Auvergne et Université de Lorraine
julien.guillaumond@uca.fr et vanessa.boullet@univ-lorraine.fr
Crossing or not crossing the border: latest developments on the Irish border from a worker’s perspective
The joint entry of Britain and Ireland into the EEC in the early 1970s brought the two neighbours closer to one another. The island of Ireland benefited from the creation of the single market in 1993, making the free movement of people and goods easier. In 1998, the Good Friday Agreement also transformed the Irish border, becoming less militarised after decades of violence, to the point that it became invisible in the early 21st century where only speed-limit signs changing from kilometers per hour to miles per hour truly indicated that you had entered a new jurisdiction.
The island of Ireland shows some characteristics of a unified labour market: everyday, workers cross the border north and south to work. However, crossing the border for work, in Ireland as elsewhere in Europe, does not only imply moving from one’s place of residence to one’s place of work. It also has implications on family life, possibly, but also on social rights (access to the NHS / social security, access to benefits) and has challenging tax implications.
This paper will study the case of cross-border workers in Ireland. In so doing, we will concentrate on different organisations helping and representing cross-border workers at EU level and in Ireland such as EURopean Employment Services (EURES), the Cross Border Partnership Employment Services (CBPES), BorderPeople, Cross-Border Workers’ Coalition, and assess whether their situations have been transformed in the light of changes brought about by Brexit and Covid-19.
Biographies
Vanessa Boullet is a Senior Lecturer in Irish studies at Université de Lorraine in Nancy, France.
She is a member of the research lab IDEA, and is currently part of the GIS EIRE research network. Her research focuses on the interactions between economy, society and politics in Ireland. She has developed an interest in the impact of multinationals on the Irish economy and its uneven development as well as issues linked to well-being and cooperation between the north and the south of the island. She is the co-editor of the book The Unequal Costs of Covid-19 on Well-Being in Europe (Springe, 2022). She also tries to develop research in Business and Modern Languages departments in France and is a member of the editorial board of the journal Revue International des Langues Etrangères Appliquées.
Julien Guillaumond is a senior lecturer in Irish studies in the Department of Applied Foreign Languages at Clermont-Auvergne University where he teaches Irish history and business English. He is a member of the research lab Communication and Sociétés, and is currently part of the GIS EIRE research network. His research focuses on questions relating to identity representations, nation branding and diaspora issues in Ireland and France. He is currently working on Ireland’s soft power.
Valentine Lerouge
Sorbonne Université
valentine.lerouge@sorbonne-universite.fr
Locating the Troubles in the Home: a Study of Selected Northern Irish Novels
This conference will examine the writings of contemporary Northern Irish authors (Anna Burns, Neil Hegarty, Louise Kennedy) to determine how personal identities interact with the political to shape Irish minds. I will focus more particularly on the representations of domestic space in post-Troubles novels, while drawing on the theoretical framework of Nancy Armstrong (Desire and Domestic Fiction) and Gaston Bachelard (The Poetics of Space).
For Irish authors, the partition of Ireland and its aftermath are a central trope of fiction. In the 21st century, the ghost of partition remains in shifting and transfigured forms. By dislocating entrenched communal borders into domestic space, authors turn the domestic sphere into a synecdoche for the country’s divisions. Within enclosed domestic units, spatial and interpersonal boundaries are constantly reconfigured and renegotiated, and conflict between family members turns into a concentrated mirror of political turmoil. The home becomes a testament to the permeability of borders, as well as being an echo chamber for the changes of society.
Crossing the threshold of home leads to yet another conflict-ridden space, thus sketching a continuity between public and private spheres. As such, Northern Irish authors not only unveil mutating family structures, they also weave the lives of their characters within a wider political landscape. Partitioning, as authors show, cannot truly remain in the background. As a ubiquitous phenomenon in Northern Ireland, it remains engrained in collective and personal conscience, insinuating itself in all aspects of society.
Ultimately, Northern Irish authors contribute to the corpus of domestic fiction by drawing from the political concerns of the genre and relocating public borders into the home, thus investigating the long-lasting effects of the Troubles on Northern Irish minds. Domestic fiction serves as a demonstration that the borders between the private and the public sphere remain porous, unstable, and open to reconfigurations.
Biographie
Valentine Lerouge is a former student of the École Normale Supérieure and a PhD candidate at Sorbonne Université in Paris, where she specialises in postcolonial literatures. Her research focuses mainly on the dislocation of Partition from physical to memorial space in Irish and Indian domestic fiction, in a corpus of contemporary novels. Most recently, she has participated in several conferences, on themes related to her PhD, both in France and abroad.
20 octobre 2023 “An Cailín Ciúin: choix esthétiques et choix politiques du cinéma en gaélique”, colloque Jeunes Chercheurs Glossodiversité : regards croisés, Université Paul-Valéry, Montpellier.
5 octobre 2023 “Transcontinental and Domestic Border Crossings in the Novels of Anita Rau Badami”, colloque international Frontières — Frontiers and Borders, Université de Tours.
27 août 2023 “Negotiating Partitions within the Irish Home: the Strategies of Contemporary
Domestic Fiction”, colloque international Unions and Partitions in Ireland, EFACIS (European Federation of Associations and Centres of Irish Studies), Queen’s University Belfast.
27 mars 2023 “‘Where have you put my charpai for the night?’: Bed mobility and Home unmaking in Indian fiction”, séminaire du laboratoire OVALE sur la thématique “Au lit!”, Sorbonne Université.
Sarah Levy Valensi
Université de Caen Normandie
sarah.levy-valensi@etu.unicaen.fr
‘A miserable Irish Catholic childhood’: Angela’s Ashes at the border between genres
The study I have chosen to conduct focuses on the controversy surrounding Frank McCourt’s literary work entitled Angela’s Ashes and explores the boundary between the genres of autobiography and autofiction. The dispute revolves around this « miserable Irish Catholic childhood »1 experienced and depicted throughout the pages, deemed by some as exaggerated and deceitful, or alternatively perfectly realistic by others.
This presentation aims to demonstrate the porosity of the autobiographical genre regarding the work under scrutiny, and particularly that of autobiography. The methodology adopted involves a comparative study between the events narrated in the book and what actually occurred. For the latter point, I intend to provide concrete evidence drawn from my research stay in Limerick, a city in the west of Ireland where Frank and his brothers grew up, either confirming or refuting what is narrated. To do this, I also plan to refer to journalistic archives, as well as critiques from academics and literary figures such as Roy Foster, not to mention Gerard Hannan who authored two « counter- books »: Ashes in response to Angela’s Ashes, and ‘Tis In Me Ass in response to ‘Tis.
The goal is to make a clear difference between History and history in order to understand why this book lies at the threshold of autobiography, as defined by Philippe Lejeune, and autofiction while keeping in mind the predominant role of memory.
1 Frank McCourt, Angela’s Ashes [1996], Scribner, New York, 2017, p. 9.
Bibliography
– Anne Chevalier et Carole Dornier, Le Récit d’enfance et ses modèles, Presses universitaires de Caen, Caen, 2003.
– Frank McCourt, Angela’s Ashes [1996], Scribner, New York, 2017.
– Jacques Lecarme, et Éliane Lecarme-Tabone. L’Autobiographie. 2. éd., nouv. Prés, Colin, Paris, 2004.
– Pascale Amiot-Jouenne (dir). L’Autobiographie Irlandaise [2012], Presses universitaires de Caen, Caen, 2004.
– Philippe Lejeune, L’Autobiographie en France. 2. éd, Colin, Paris, 2004.
– Serge Doubrovsky, Fils, Galilée, Paris, 1977.
– Timothy Dow Adams, Telling Lies in Modern American Autobiography, The University of North Carolina Press, Chapel Hill, 1990.
– Vincent Colonna, L’Autofiction: essai sur la fictionalisation de soi en littérature, École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS), 1989.
Biography
Sarah Levy Valensi is a second-year PhD student at the University of Caen Normandy belonging to the doctoral School ‘Normandy Humanities’ and ERIBIA2 laboratory.
Her thesis, supervised by Mr. Bertrand Cardin, professor of Irish contemporary literature at the University of Caen Normandy, is entitled ‘Mirror effects in the McCourt brothers’ autobiographical texts’.
Michael Murphy
Université du Littoral Côte d’Opale (ULCO)
murphy@univ-littoral.fr>
Belfast neighbourhood borders as defined by murals: a contribution to a typography of Murals
I have previously looked at Northern Ireland murals as markers of identity. I have taken hundreds of on-site photographs of extant Belfast murals in particular and intend to extend this collection during a February 2024 research visit. I have so far identified three mural-markers, which signal the passage from one urban neighbourhood to another. These mural-markers are : confrontation ; empowerment ; gentrification. These correspond to three types of neighbourhood : those of continuing traditional conflict ; those where socio-economic weakness is being compensated or « empowered » ; those where traditional zones of socio-economic strength are being re-enforced or extended. I intend to look for further examples of these three types of muralmarkers, notably in different neighbourhoods than those heretofore examined, and also for potential extensions to this typology.
I will also investigate more fully the mechanisms put in place by the local and UK government and other bodies (the European Union, for example) with respect to the financing and « orientation » of murals in Belfast.
Of course, the detail of this communication is likely to evolve after the February 2024 collection of new material and after further investigation of government management mechanisms and their implications for mural production in Belfast. The establishment of a personal collection of iconographic documents will help in the case of a future publication ; publication rights and costs will be avoided.
Biographie
MCF / Senior Lecturer, ULCO, UR 4030 HLLI.
Research fields include UK Area studies / Civilisation britannique (18th century and Modern), Education studies.
Former Head of the Department of Modern and Applied Languages (Université du Littoral).
Audrey Robitaillie
Université Catholique de Toulouse
Audrey.robitaillie@ict-toulouse.fr
Another Break in the Wall: Hugo Hamilton and the Berlin Wall in his novels Surrogate City and Every Single Minute
Borders, walls, and migrant characters who challenge them feature prominently in Hugo Hamilton’s works. This study will analyse how the Berlin Wall is depicted in his first novel: Surrogate City (1990), published a year after the fall of the wall in Germany, and Every Single Minute (2014), which came out more than a decade later, when free movement across member states of the European Union had become common place.
Written by a transnational author, whose German mother immigrated to Ireland after World War 2, the book is set in Germany, with protagonists who cross boundaries, both geographical and moral. Interweaving personal and world histories, past and present, Hamilton maps a Berlin of relationships, with places as much as with people.
This paper will focus on the depiction and significance of the Berlin Wall in the novel, from its historical role as boundary between two worldviews, separating people, to its fall, both metaphorical and historical. This geocritical study examines the fictional representation of a geographical place, and highlights the message beneath it. As he writes in the last pages of his acclaimed memoir The Speckled People (2003), “I’m walking on the wall and nobody can stop me”: Hamilton remains defiant of borders that attempt to contain travellers within one enclosed space, whether it be a city or a country. Narratives become a way to move past these boundaries.
Biographie
I am a lecturer in English, anglophone literature and Irish studies at the Catholic University of Toulouse. My research focuses on border-crossings, whether through migration literature or through the transdisciplinary focus on the interactions between folklore and literature.
Arthur Togores
Université Bordeaux Montaigne
arthurtogores@gmail.com
“You’re a bit out of your territory, fella”: blurring the border(s) in St John Ervine’s Mixed Marriage, Anne Devlin’s Ourselves Alone and Christina Reid’s Joyriders
In this paper, I intend to analyse the different meanings of “border” in three famous Northern Irish plays staging romantic entanglements between characters of different national and/or political identities, to see in what ways the playwrights problematize the borders between people. I argue that though it, they represent the in-betweenness of Northern Ireland itself, with its divided and sectarian society, both before the independence of the Republic of Ireland and during the Troubles, and that they look for ways to blur or erase these borders without ever finding one that can truly work.
First, the division of society can be seen through the dual issue of gender and sectarianism, both creating an internal border between the characters, who define themselves through the othering of the opposite group. By challenging this othering process, the romantic entanglements unavoidably lead to violence in the community and fatal consequences.
Yet, this Romeo and Juliet motif also comes with its subversive power – the women entangled in this fight against their community are also fighting against the imposed divisions within it and represent an idea of the future through their union with their natural opposite, with pregnancy as a visible metaphor for it, while still being attached to the past through the acts of remembering and dwelling on it.
However, Mixed Marriage ends on Nora’s death and Joyriders on Maureen’s, while Frieda and Josie both end up alone and hurt at the end of Ourselves Alone. The optimistic solution of love and looking towards the future is prevented by the violence of the community born from an impossibility of forgetting about the past, thus creating a pessimistic endless circle of violence that does not seem to have changed between 1911 and 1986 – the internal borders, be they between two communities or between a hurtful past and a hopeful future, seem impossible to erase. Thus, in the plays themselves, through the characters’ duality and the use of a classical tragedy narrative adapted for the audience of their times, the playwrights seem to play on the border between past and future to reflect the Northern Ireland they know.
Biographie
Arthur Togores est actuellement en deuxième année de doctorat à l’Université Bordeaux Montaigne, sous la co-direction de Madame Pascale Sardin (UBM) et Madame Alexandra Poulain (Sorbonne Nouvelle). Il travaille sur la figure de la martyre dans le théâtre irlandais, et son évolution depuis la fin du dix-neuvième siècle jusqu’à nos jours, à travers une quinzaine de pièces de divers dramaturges. Sa thèse se situe à la croisée des études théâtrales, des études de genre et des études post-coloniales, et elle entreprend d’étudier non seulement ce que cette figure mythique peut représenter au théâtre, mais aussi ce que son existence et ses spécificités peuvent vouloir dire sur théâtre irlandais, et sur son pays en général.
- Suzanne G. Cusick, « « Vous êtes dans un lieu hors du monde… » : la musique dans les centres de détention de la « guerre contre la terreur » », Transposition [En ligne], 4 | 2014, mis en ligne le 15 juillet 2014. URL : http://journals.openedition.org/transposition/490. ↑
- Denis Faul et Raymond Murray. The Hooded Men: British Torture in Ireland. Wordwell, 1974. ↑